søndag 8. februar 2015

Jeg så nettopp en norsk film om liv og død og sin egen eksistens. Hva annet handler norske filmer om, liksom? Men denne var litt mer lettfattelig, jeg tror manuset var skrevet av en student. Filmen hadde meg seg Bolsø Berdal og Baasmo Christiansen, men det var lavt budsjett og veldig enkel filming så det var nok lenge siden de hadde filmet. Men uansett har jeg funnet ut noen ting ved å se filmen.

Vi får aldri vite hva som var grunnen til at hovedpersonen havnet på galehus (ingen spoiler, slapp av) eller hvordan den slutter. Det alle har til felles er at ting går rundt, i sirkler. Det er som regel ikke noe nytt. Og er det det, så blir de redde og trekker seg tilbake. Det er akkurat det som har skjedd med meg.

Jeg trenger nye inntrykk. Nye impulser. Å puste den samme lufta igjen og igjen vil til slutt ikke gå lenger, det blir det motsatte av hva jeg trenger. Det som gjør det vanskeligere er hele sosial-mentaliteten som er her oppe i nord. Alle snakker om deg. Hvis det blir sagt at du er ukul, forblir du det. Jeg trodde det skulle være slutt på det når vi rundet av videregående, men intet håp. Alle vet om alle her. Kjenner du den personen er du sånn, pleier du å være med den er du sånn.

Jeg vil ikke være i noen clique, jeg vil være med de jeg vil være med uten å få det slengt oppi trynet at "en sånn person er jeg". Jeg vil kjenne mange mennesketyper å rullere på hvilke personer jeg har noe med å gjøre. Også vil jeg gjøre forskjellige ting.

Jeg vil ikke være en sånn som går på universitetet og så drikker og fester i helgen og gjør akkurat det samme neste uke. Jeg vil dra på hyttetur en uke og gå tur med hunden til en i kollokviegruppen min.

Universitet, jeg trenger å komme inn på det - ikke bare for utdanningen og yrkeslivet mitt videre, men også for helsen. Både den psykososiale og fysiske delen. Jeg husker det så godt da pappa sa det rett ut til meg:

"Vi flyttet hit fordi du skulle få det så bra. Og det hadde du. Du hadde det bra. Men så ble du stor og trengte andre ting enn det jeg kan gi deg."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar